Arry Willemsen Mentaal

DE KEEPERSTRAINER 5 | TEKST: ANDRE KRUL | BEELD: ANDRE KRUL

In één van de eerdere uitgaves van De Keeperstrainer spraken wij met Mental Coach Arry Willemsen. Lees hier de gratis preview.

“Technisch en tactisch worden de keepers genoeg getraind, op fysiek gebied ook steeds meer, maar op mentaal gebied veel te weinig”, aldus Arry Willemsen. Willemsen is als mental coach en trainer verbonden aan keepersschool Klemvast en implementeert nadrukkelijk mentale vaardigheden in zijn oefenstof. Momenteel legt hij voornamelijk de nadruk op focus, concentratie en het leren omgaan met frustratie en euforie.

“Schakel!”, “geen aannames doen!”, “focus!”. De stem van Arry Willemsen schalt over het trainingsveld van D.O.S.C. uit Den Dolder, waar de razend fanatieke vijftiger de jonge doelvrouwen Liza en Puck onder handen neemt. Willemsen is namelijk geen mental coach die in een achterkamertje theorielessen geeft, maar een trainer die mentale vaardigheden verweeft in zijn oefeningen. Keepersmagazine loopt een avond mee met Willemsen en spreekt met hem over zijn inzichten en visie.

Twee tot zes seconden

Het doel is dat de focus steeds blijft liggen op het uitvoeren van de taak en dat de keepster niet afgeleid wordt door de opdrachten

Bij de eerste vormen (zie oefening 1) wordt gebruik gemaakt van een extreem lange dubbele loopladder. In de ladder wordt het voetenwerk getraind, terwijl Willemsen, geassisteerd door Erik Denekamp, de doelvrouwen allerlei opdrachten meegeeft. “Met voetenwerk bewegen de keepsters naar voren door een ladder heen en ondertussen gooien Erik en ik ballen aan. De keepsters moeten zich dus op twee taken richten: op de juiste manier door de ladder bewegen zonder dat zij een misstap maken en de ladder dus in de knoop raakt, en op het verwerken van de bal. Bij het in de knoop raken van de ladder of het niet vangen van de bal is het van belang dat de keepsters de focus en de concentratie behouden om de oefening goed af te maken.”

“Om deze mentale vaardigheden nog specifieker te trainen voeg ik er een extra element aan toe door de keepsters steeds andere opdrachten mee te geven. Voorbeelden hiervan zijn dat de keepster in de ladder aan moet geven van wie zij de bal wil ontvangen of dat de keepster de bal een aantal seconden, variërend van twee tot zes seconden, in de handen moet houden voordat ze deze teruggooit. Het doel is dat de focus steeds blijft liggen op het uitvoeren van de taak en dat de keepster niet afgeleid wordt door de opdrachten.”

In dit laatste geval wordt in zekere zin een link gelegd met de wedstrijd. “Veel oefeningen worden tijdens  de keeperstraining op hoge intensiteit uitgevoerd, waarbij de keepers weinig tijd krijgen om na te denken, terwijl dit in een wedstrijd heel anders is. Daar is de intensiteit grotendeels laag en hebben keepers juist veel tijd om na te denken. In de desbetreffende oefening moet de keepster de bal soms wel zes seconden in de handen houden, waarbij ze hardop telt, voordat ze de bal teruggooit. Dit kan best een beetje saai zijn, maar de bedoeling is dat de keepster niet afgeleid wordt en met de focus bij de oefening blijft, net zoals ze in een wedstrijd gefocust moet blijven wanneer ze even niets te doen krijgt.”

Geen aannames doen

Bij Klemvast trainen doelmannen en -vrouwen met eigenaar Piet Kastelein en de andere specifieke keeperstrainers vooral op de technische aspecten van het keepen. Elke week is er een klein groepje aan de beurt om de hele training met Arry Willemsen te werken. Vandaag zijn de 23-jarige Puck en de 24-jarige Liza aan de beurt. “Vooraf dachten de meiden waarschijnlijk dat, omdat ze bij mij trainden, het een rustige training zou worden. Maar hier hebben ze zich in vergist. Ik heb er bewust voor gekozen om de training intensief te maken, zodat ze voor een verrassing kwamen te staan. Wat in het keepen belangrijk is, is dat je geen aannames doet en je voorbereid bent op alle denkbeeldige situaties. Daarbij maak ik gebruik van onverwachte acties (afleiding) of verandering van de oefeningen waarbij ze volledig op het verkeerde been worden gezet. Vandaag heb ik ze door middel van een onverwachte actie laten merken dat je je nooit moet laten afleiden door onverwachte gebeurtenissen.”

Hoe belangrijk dit is en hoe intensief de training is, laat Willemsen de keepsters al in de eerste oefening voelen. “Van tevoren heb ik aangegeven dat de keepsters de oefeningen door de loopladder alleen voorwaarts doen, maar ik kan er voor kiezen dat, wanneer ze denken dat ze klaar zijn, de oefening onverwachts óók nog achterwaarts moeten doen. De focus en concentratie zullen dus onmiddellijk weer opgepakt moeten worden en het wordt door de vermoeidheid nóg moeilijker om dit vast te houden. Dit is een ander voorbeeld van hoe ik de mentale vaardigheden focus en concentratie trainbaar maak.”

Oefening 1: voetenwerk in combinatie met ballen verwerken en mentale vaardigheden focus en concentratie (zie ook video)

Organisatie:

  • Keeper beweegt met zijwaarts voetenwerk door de ladder. Na elke dubbele zijwaartse pas krijgt hij volley in handen van trainer en stapt door naar voren voor de volgende zijwaartse actie, waarna hij bal van andere trainer (of keeper) verwerkt
  • Trainer verweeft mentale vaardigheden focus en concentratie door keeper opdrachten mee te geven. Bv. bal aantal seconden vasthouden of zelf aangeven wie de volley trapt

Coaching:

  • Keeper moet te allen tijde focus en concentratie vasthouden
  • Focus behouden als oefening niet goed loopt
  • Looppas door de ladder is snel, terwijl voetenwerk goed blijft
  • Goed verwerken ballen

Variatie:

  • Trainers gooien of spelen ballen op verschillende manieren aan, naast de volley in handen kunnen dit bv. volley met stuit of lage ballen zijn. Keeper moet steeds wachten op wat voor bal er komt en geen aannames doen
  • Verschillende loopvormen

Lees het hele artikel

  • Abonnees kunnen het gehele artikel hier terugvinden.
  • Nog geen abonnee? Klik hier voor de mogelijkheden